Användarverktyg

Webbverktyg


den-heliga-skrift

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
den-heliga-skrift [2020/01/24 19:40] jabbinden-heliga-skrift [2020/01/27 09:30] (aktuell) – [Den heliga Skrifts fullkomlighet] jabbin
Rad 395: Rad 395:
 Det är självfallet att skriftprincipen överges, om man tar avstånd från Skriftens gudomliga fullkomlighet. Om Skriften behöver komplettering utifrån, så lösrycks den kristna kyrkan från sitt fundament, apostlarnas och profeternas ord, och grundas istället på dem som skall fullständiga Ordet. Som bekant talar Rom om en //perfectio implicita Scripturae Sacrae// (den heliga Skrifts underförstådda fullkomlighet) i den meningen, att Skriften är fullkomlig, om den kompletteras av kyrkan, dvs. enligt Rom genom påven. I samma mening har romerska teologer kallat Skriften för //norma remissiva// (hänvisande norm) – Skriften är fullkomlig, såtillvida att den hänvisar oss till dess komplettering i kyrkan, dvs. till påven.  Det är självfallet att skriftprincipen överges, om man tar avstånd från Skriftens gudomliga fullkomlighet. Om Skriften behöver komplettering utifrån, så lösrycks den kristna kyrkan från sitt fundament, apostlarnas och profeternas ord, och grundas istället på dem som skall fullständiga Ordet. Som bekant talar Rom om en //perfectio implicita Scripturae Sacrae// (den heliga Skrifts underförstådda fullkomlighet) i den meningen, att Skriften är fullkomlig, om den kompletteras av kyrkan, dvs. enligt Rom genom påven. I samma mening har romerska teologer kallat Skriften för //norma remissiva// (hänvisande norm) – Skriften är fullkomlig, såtillvida att den hänvisar oss till dess komplettering i kyrkan, dvs. till påven. 
  
-På det har de lutherska teologerna svarat: ”En //norma remissiva// är över huvud taget inte någon norm, utan normen är det som det hänvisas till”, dvs. kyrkan eller påven.((Quenstedt, Syst., I, 147.)) Beträffande romarnas //perfectio implicita// säger Quenstedt: ”Så skulle var och en som är fattig //implicite// vara rik, därför att han kan uppge var rikedom finns.”((Ibid. 148.)) Det blir ett liknande hån och åsidosättande av Skriften, då på modernt-teologiskt håll Skriften sätts under kontroll av teologens eller kyrkans upplevelse. Upplevelsen blir då //norma normata//+På det har de lutherska teologerna svarat: ”En //norma remissiva// är över huvud taget inte någon norm, utan normen är det som det hänvisas till”, dvs. kyrkan eller påven.((Quenstedt, Syst., I, 147.)) Beträffande romarnas //perfectio implicita// säger Quenstedt: ”Så skulle var och en som är fattig //implicite// vara rik, därför att han kan uppge var rikedom finns.”((Quenstedt, Syst., I, 148.)) Det blir ett liknande hån och åsidosättande av Skriften, då på modernt-teologiskt håll Skriften sätts under kontroll av teologens eller kyrkans upplevelse. Upplevelsen blir då //norma normata//
  
 ==== Den heliga Skrifts klarhet ==== ==== Den heliga Skrifts klarhet ====
den-heliga-skrift.1579891204.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/01/24 19:40 av jabbin

Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki